Zoals we allemaal weten komen burn-outklachten heel veel voor. Het is als werkgever heel belangrijk hier op de juiste manier mee om te gaan. Zo kun je namelijk het ziekteverzuim wellicht verkorten of beter nog… voorkomen. Toch zijn er een aantal valkuilen waar werkgevers keer op keer weer intrappen. Wij zetten de don’ts voor je op een rijtje.

  1. Geen actie ondernemen als een werknemer aangeeft dat de werkdruk te hoog is

    Als een werknemer dit aangeeft is dit waarschijnlijk al een poosje aan de gang of heeft de werknemer al burn-outklachten. Dit soort overduidelijke signalen negeren is niet heel handig, maar toch gebeurt het maar al te vaak. Het lijkt een soort struisvogelgedrag. Als we maar gewoon wachten, dan lost het probleem zich vanzelf op. Zo werkt het in dit geval helaas niet. Ga in gesprek met de werknemer en kijk waar de pijnpunten zitten. Hoe kan dit anders? Een werknemer voelt zich gehoord en daarnaast kunnen jullie samen kijken hoe het werk beter ingericht kan worden.

  2. Het werk verdelen onder overgebleven collega’s

    Op het moment dat er toch een werknemer uitvalt komt het maar al te vaak voor dat het werk van deze werknemer wordt verdeeld onder zijn/haar collega’s. Meestal gebeurt dit zonder dit eerst goed door te spreken. Bedenk wel dat deze werknemers hun eigen werk al hebben en er nu dus taken bij krijgen. Hun werkdruk wordt hiermee groter. Waak ervoor dat je hierdoor niet het domino-effect creëert waardoor de ene na de andere werknemer wegvalt. Probeer samen een goede oplossing te vinden. Misschien blijkt het wel onvermijdelijk om bijvoorbeeld een uitzendkracht in te schakelen.

  3. Hogere drempel

    Pas op dat de drempel voor de werknemer met een burn-out niet te hoog wordt om weer terug te komen op de werkvloer. Dit kun je doen door veel contact te houden en er ook voor te zorgen dat de betreffende werknemer af en toe bijvoorbeeld een kopje koffie komt drinken op kantoor. Het is ook belangrijk dat de collega’s ook goed op de hoogte worden gehouden van de situatie en ook af en toe even contact leggen met de werknemer. Zo wordt het voor iedereen makkelijker om de draad weer op te pakken.

  4. Terugkeer

    Op het moment dat een werknemer weer terugkeert op de werkvloer is het belangrijk te zorgen voor goede begeleiding. Overspoel hem/haar niet meteen met informatie en werk, maar bouw het langzaam op. De arbo-arts zal hier ook een belangrijke rol in spelen. Ook hierbij is het fijn als collega’s een beetje op de hoogte zijn van de situatie. Dit voorkomt vervelende vragen waar de werknemer niet op zich te wachten en zorgt er ook voor dat de belastbaarheid voor iedereen duidelijk is.