“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Consumentenrecht

  • De verkoper is verantwoordelijk voor het verkopen van een ondeugdelijk product.
  • Geef de verkoper altijd de kans om met een oplossing te komen.
  • Komen jullie er toch niet uit? Neem dan even contact met ons op.
9,2
Klanten vertellen

179 beoordelingen

Vrijwel iedereen koopt wel eens producten in de winkel of online via een webwinkel. Al deze aankopen vallen onder het consumentenrecht. Maar ook jouw overeenkomsten met bijvoorbeeld je internetprovider valt onder het consumentenrecht. Wat kan je doen als jouw aankoop totaal niet aan de verwachtingen voldoet? Of wanneer er problemen ontstaan met een product?

Bescherming consument

Het consumentenrecht bestaat om consumenten te beschermen. Er zijn veel rechten en plichten en dat is ook nodig. De consument is immers de ‘zwakkere’ partij bij een overeenkomst met een professionele verkoper. Er kunnen op veel fronten problemen ontstaan. Misschien voel je je wel overdonderd door een telefonisch verkoper, waardoor je iets hebt gekocht waar je later spijt van krijgt of blijkt die mooie jurk na één wasbeurt al zowat uit elkaar te vallen. Voor dit soort situaties zijn gelukkig goede oplossingen te vinden.

Wim koopt voor zijn zoontje Luuk een nieuwe spelcomputer bij een speelgoedwinkel. Na twee maanden begint de computer wat gebreken te vertonen. Hij hapert en kan bepaalde spellen niet meer lezen. Wim gaat terug naar de winkel. De verkoper biedt aan om de computer op te sturen en na te laten kijken. Uiteindelijk blijkt dat de spelcomputer niet te maken is. Het is een technisch probleem. De verkoper stelt voor dat Wim een nieuwe spelcomputer koopt, maar tegen een aangepast tarief. Ook zal hij er gratis een extra controller bij doen. Is dat een goede oplossing?

In dit geval was de spelcomputer pas twee maanden oud. De verkoper is verplicht om de computer te vervangen. Kom je er niet uit, dan kun je de verkoper officieel in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, zelf het product door iemand anders laten herstellen, naar de geschillencommissie stappen of als laatste redmiddel de rechter laten oordelen.

Bedenktijd

Het is goed om te weten dat je als consument bij telefonische en online aankopen en bij aankopen op straat of aan de deur 14 dagen bedenktijd hebt. Werd je misschien overdonderd en heb je te snel ‘ja’ gezegd, dan kun je binnen 14 dagen het product terugsturen of het contract ontbinden. De verkoper moet je dan je geld teruggeven. Bij aankopen op straat of aan de deur geldt nog wel de extra regel dat het een aankoop moet zijn van meer dan 50 euro.

Wettelijke garantie

Koop je een product, dan mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit goed is. Deugt het product niet, dan moet het kosteloos gerepareerd of vervangen worden. Ook kan er eventueel geld teruggegeven worden. In Nederland bestaat geen wettelijke garantietermijn. Dit komt doordat het ene product nou eenmaal langer mee gaat dan het andere. Zo heeft een wasmachine een langere levensduur dan een paar schoenen. Als een wasmachine binnen een half jaar kapot gaat, dan kun je spreken van een ondeugdelijk product en valt dit onder de wettelijke garantie. Hierbij is het wel belangrijk om te weten dat het probleem met het product niet jouw schuld mag zijn. Ook bij normale slijtage heb je geen recht op gratis reparatie.

Wat mag je verwachten?

Maar wat mag je nou eigenlijk van een aankoop verwachten. Dit hangt van een aantal factoren af:

  • De informatie van de verkoper of de reclame (als de verkoper aangeeft dat een horloge waterdicht is, dan moet dit ook zo zijn)
  • het merk
  • de prijs
  • of het product nieuw of tweedehands is.

Wanneer is een product ondeugdelijk?

Een product deugt niet als:

  • het niet compleet is
  • het beschadigd is
  • het kapot is of niet goed werkt
  • je er niet mee kunt wat door de verkoper of fabrikant wordt beloofd.

Is er iets mis met jou aankoop en gebeurt dit binnen 6 maanden nadat je het hebt gekocht, dan is het aan de verkoper om te bewijzen dat dit jouw eigen schuld is. Bijvoorbeeld doordat je het product niet goed hebt gebruikt. Ontdek je het gebrek na 6 maanden, dan is het aan jou om te bewijzen dat het niet jouw schuld is en aan het product ligt.

Fabrieksgarantie of verkopersgarantie

Soms is er sprake van een extra garantieperiode. Dit is de fabrieksgarantie of de verkopersgarantie. Deze extra garantie is door de producent of de verkoper bepaald en geldt voor bepaalde tijd. Bijvoorbeeld voor een jaar. Gebeurt er in die periode iets met het product, ook al is dit na 6 maanden, dan kun je aanspraak maken op deze garantie. In het garantiebewijs staat precies waar je recht op hebt. Zijn er problemen, dan is het altijd de verkoper die met een oplossing moet komen, niet de fabrikant.

Conflict

Kom je er in eerste instantie met de verkoper niet uit, dan is het verstandig om de verkoper nogmaals schriftelijk op de hoogte te stellen van de gebreken. Geef de verkoper in de brief ook de tijd om het gebrek te herstellen of met een oplossing te komen. Komt er geen reactie of wil de verkoper nergens aan meewerken? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust even contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 088-6002811 (gebruikelijke belkosten).