“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

10 tips om je werk leuker te maken

10 jan, 2020 | Ontslag-krijgen
9,5
Klanten vertellen

1301 beoordelingen

Je kunt nog zo’n leuke baan hebben, toch kan het zijn dat je er af en toe van baalt. Misschien legt je baas teveel werk bij je neer, heb je een vervelende collega of zie je als een berg op tegen die ene rotklus. Nou kun je natuurlijk acuut op zoek naar een andere baan, maar vaak gaat het om een tijdelijke dip. Wij geven je dan ook 10 tips om je werk leuker te maken, zodat je weer met frisse moed aan de slag kunt.

Wat zijn de 10 beste tips om je werk leuker te maken?

  1. Daag jezelf uit
  2. Pimp je werkplek
  3. Bekijk wat je dwars zit
  4. Stel jezelf een duidelijk doel
  5. Werk-privé balans:
  6. Blijf optimistisch
  7. Zeg vaker nee
  8. Pauzes
  9. Maak een plan
  10. Geniet!

1. Daag jezelf uit

Zelfs de leukste baan kan uiteindelijk een beetje saai worden. Hoe saai je werk ook is, probeer jezelf altijd uit te dagen. Geef jezelf bijvoorbeeld een strakke deadline, probeer je kwaliteit te verbeteren of kijk of bedenk zelf wat je bijvoorbeeld aan extra taken zou kunnen doen om je werk uitdagender te maken. Maak een plan en leg dit voor aan je werkgever. Het is bewezen dat het bezig zijn met iets nieuws je ook nieuwe energie geeft. Wie weet is er een leuke cursus of opleiding die je kan doen en waar jouw werkgever ook heel blij van wordt.

2. Pimp je werkplek

Kijk eens kritisch naar je werkplek. Heb je het een beetje gezellig gemaakt of kun je door de stapels papier je bureau bijna niet meer zien. Het opruimen en gezellig maken van je werkplek kan een heel groot verschil maken. Zet een plantje neer of misschien een leuke foto en zorg ervoor dat er een duidelijk systeem zit in de papieren op je bureau. Dit zorgt voor rust in je hoofd.

3. Bekijk wat je dwars zit

Bekijk waarom je momenteel je werk niet zo leuk vindt en bedenk ook wat je hieraan zou kunnen doen. Vind je je werk saai, dan kan extra uitdaging een oplossing zijn. Irriteer je je aan een collega, dan is het verstandig om eens goed te kijken wat je nou precies zo irriteert en hier ook met de betreffende collega over te praten. Misschien kunnen jullie zo samen tot een oplossing komen. Daarnaast voorkom je hiermee dat je alles opkropt en uiteindelijk de bom barst. Besluit je met je collega of je baas te gaan praten, let er dan op dat je niet in verwijten vervalt. Begin je zin met ik in plaats van met jij, dat kan heel anders over komen. Zeg bijvoorbeeld niet: “Jij luistert nooit als ik iets zeg.”, maar betrek het op jezelf: “Ik merk dat ik het lastig vind om mijn mening te laten horen”. Op deze manier kun je de kwestie rustig bespreken en voorkom je ruzie.

4. Stel jezelf een duidelijk doel

Probeer jezelf iedere dag een doel of meerdere doelen te stellen. Op die manier hou je jezelf gemotiveerd. Een to-do lijstje maken kan hier goed bij helpen. Het doorstrepen van punten op dit lijstje zorgt meteen voor voldoening.

5. Werk-privé balans

Kijk eens goed naar je werk-privé balans. Krijg je genoeg ontspanning of ben je op je werk eigenlijk nog bezig met al die dingen die thuis nog moeten gebeuren (of andersom). Misschien is het een oplossing om minder te gaan werken of je werktijden anders in te delen. Zorg er in ieder geval voor dat je in je vrije tijd niet met werk bezig bent. Lees dus geen werkmail op je vrije dag.

6. Blijf optimistisch

Het is belangrijk om optimistisch te blijven. Ook al zijn de collega’s om je heen misschien negatief, probeer zelf altijd positief te blijven. Dit is voor jezelf prettiger, maar ook voor je collega’s. Ben je ergens negatief over, probeer het dan eens van een andere kant te bekijken. Dit kan soms helpen. Deel thuis niet alleen de negatieve dingen die gebeuren op je werk, maar richt je vooral op de positieve gebeurtenissen van de dag. Uit onderzoek is gebleken dat dit ervoor zorgt dat je je werk meer waardeert.

7. Zeg vaker nee

Dit is misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Voor veel mensen is het erg moeilijk om nee te zeggen. Toch kan dit wel heel belangrijk zijn. Krijg je structureel te veel werk op je bordje, zeg dan nee. Dit maakt je werk misschien een stuk beter behapbaar en dus ook leuker. Komen de rotklusjes altijd bij jou terecht? Leer ook dan om nee te zeggen. Waarschijnlijk weten jouw baas en collega’s dat jij geen nee zult zeggen of denken ze hierdoor wel juist dat jij het leuk vindt om deze taken op je te namen. Weer hier duidelijk over en denk aan jezelf!

8. Pauzes

Begin je iedere ochtend met frisse moed, maar ben je s’middags niet meer vooruit te branden? Misschien is het dan slim om een te kijken naar de manier waarop jij je pauzes indeelt. Lunch je vaak achter je bureau? Ga dan eens naar buiten en maak een lekkere wandeling. Je zult zien dat je je daarna een stuk frisser en scherper voelt.

9. Maak een plan

Wat zijn je plannen voor de toekomst? Is deze baan een springplank naar een andere functie? Of wil je misschien op termijn een eigen bedrijf beginnen? Als je weet waar je heen wilt maakt dat de weg ernaartoe minder vervelend.

10. Geniet!

Probeer van kleine dingen te genieten. Hoe lekker is het om s’ochtends met een kop koffie of thee de nieuwste roddels met je collega’s te bespreken of hoe fijn is het als je een klant goed geholpen hebt. Koester dit soort momenten en sta hier even extra bij stil. Dit zorgt ervoor dat je je baan meer gaat waarderen.

Wat als ik ontslag wil nemen?

Helpen deze tips niet of ben je er echt helemaal klaar mee? Dan is het misschien toch beter om op zoek te gaan naar een andere baan. Neem geen ontslag voor je een andere baan hebt gevonden! Je krijgt namelijk geen WW-uitkering als je zelf ontslag neemt. Heb je tips nodig wat betreft de ontslagbrief? Op onze site vind je een goed voorbeeld dat je zo kunt gebruiken.