“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Klanten lokken en opdrachten scoren dankzij tweetjes

07 jul, 2010
9,5
Klanten vertellen

1296 beoordelingen

door Gep Leeflang, woensdag 07 juli 2010

APELDOORN – Te warm op het Leienplein? Bij Pellikaan is het 20 graden in ’t restaurant! Lekker temperatuurtje om te kijken naar de wedstrijd!” De luxe sportclub is een van de bedrijven die sociale media hebben ontdekt als een middel om met klanten te communiceren.

Klanten werven is via Hyves en Twitter nog niet zo gemakkelijk, weet marketingmanager Ward Brink, maar voor klantenbinding werkt het prima. De sociale media zijn een prima aanvulling op de bedrijfscommunicatie zegt hij. ,,Internet heeft nu eenmaal de toekomst. Je kunt er niet meer omheen. Hyves heeft al 9 miljoen accounts. Twitter is een prima methode om mensen de laatste nieuwtjes mee te delen.”

De populariteit van de sociale media was voor innovatienetwerk Syntens eerder dit jaar aanleiding om in overleg met de Kamer van Koophandel in het hele land een serie workshops te houden. Syntens-adviseur Marco Strijks ziet dat de ontwikkelingen rond sociale media nog in de kinderschoenen staan, maar dat steeds meer bedrijven zich op de nieuwe netwerken storten. ,,Waarom je sociale media als LinkedIn en Twitter zou gebruiken? De vraag is of je het jezelf gunt dat je gevonden wordt op internet”, zegt hij.

Een ondernemer moet tegenwoordig gewoon een profiel hebben op LinkedIn, zegt hij. Je houdt er nieuwe klanten en netwerken aan over. ,,Kom ik met iemands visitekaartje thuis, dan kijk ik op LinkedIn wat ik aan hem kan hebben.” Twitter is vooral nog het domein van ‘de creatieve industrie’, weet Strijks, maar ook sectoren als transport en bouw beginnen het nut er inmiddels van te onderkennen. Koeriersbedrijf Apeldoorn meldde bijvoorbeeld onlangs er extra ritten aan over te houden.

De Nationale Adviesbalie, het Apeldoornse bedrijf dat juridische adviessites exploiteert, zegt zich volop te storten op de sociale media. Is er een wetsvoorstel ingediend dat grote gevolgen kan hebben voor wie bijvoorbeeld wil scheiden, dan gaat er direct een tweet uit. ,,Wij zijn inmiddels verschrikkelijk druk met sociale media. We willen voorkomen dat we op internet buitenspel worden gezet”, zegt Melanie Speek van de NAB. ,,Daarom hebben we er zelfs een gezicht aan gegeven: Noortje van de NAB. Zij is ons gezicht op internet en via Twitter kun je haar volgen.”

Ook de Apeldoornse kalfsvleesproducent Peter’s Farm stuurt sinds enkele weken tweets de wereld in. Het is aanvullend op persberichten en andere info die het bedrijf verspreidt. Het initiatief is zo pril dat Peter’s Farm op dit moment pas twintig followers heeft, zegt Maurice Aalbers. ,,Maar we vinden het leuk om aan deze ontwikkeling mee te doen en consumenten zo kleine berichtjes te sturen. Dat kan zelfs een oproep zijn wie het leukste recept heeft of een foto van vlees op de barbecue.”

Anita den Besten zet met haar bedrijf Prematuur Twitter in om contact te onderhouden met zakelijke relaties. Prematuur richt zich op zeer vroeg geboren kindjes en hun ouders en levert onder meer couveusekleding. Via tweets meldt Den Besten onder meer nieuwe ontwikkelingen, waarbij ze er altijd op let discreet te blijven over opgedane ervaringen. ,,Als je elkaar volgt en elkaar later weer tegenkomt, voelt het net alsof je altijd contact hebt gehouden”, weet ze. ,,Het werkt twee kanten op. Als ik bijvoorbeeld contact heb met iemand die urntjes maakt, kan ik daar eventueel naar doorverwijzen als een kindje overlijdt. En een begrafenisondernemer die wordt ingeschakeld als een kindje overlijdt heeft misschien meegekregen dat wij iets speciaals bieden en denkt aan Prematuur.”

Bron: de Stentor