“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Facturen achteraf laten bijstellen door cliënt?

16 apr, 2019
9,5
Klanten vertellen

1295 beoordelingen

In Amerika is er een advocatenkantoor dat de hoogte van zijn facturen achteraf laat bijstellen door hun cliënten. Zij werken al jarenlang op deze manier en dat bevalt prima. Een slimme marketingtool. Maar of de Nederlandse advocaten hier ook al aan toe zijn is nog even de vraag.

Uurtarief

De meeste advocaten hanteren nog gewoon een uurtarief. Vaste prijsafspraken worden eigenlijk maar heel weinig gemaakt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het vaak lastig te voorspellen is hoe een zaak gaat lopen, wat de tegenpartij gaat doen en hoeveel uren er in een zaak gaan zitten. Toch lijkt het alsof zij hier steeds vaker uitleg over moeten geven. Cliënten willen weten hoe het uurtarief precies in elkaar steekt en waarom ze niet van te voren exact kunnen aangeven wat de hele zaak gaat kosten. En terecht. Het is alleen maar goed dat cliënten kritischer worden en op zoek gaan naar de goedkoopste en beste optie. Dit houdt de advocaten scherp en zorgt er ook voor dat ze met hun tijd mee moeten gaan.

Waardebepaling achteraf

Als je als advocaat zeker bent van de kwaliteit die je levert, kun je ook kiezen voor een ‘waardebepaling achteraf’. Het al eerder genoemde Amerikaans advocatenkantoor heeft hier veel ervaring mee. Dit kantoor werkt uit principe niet op uurtarief. Als aanvulling op de vaste prijsafspraken die ze vooraf maken, geven ze hun cliënt achteraf standaard de kans de afgesproken prijs aan te passen. Onder het factuurbedrag staat een open vak, de “Value Adjustment Line”, waarin de cliënt de gewenste aanpassing kan aangeven. Zo kunnen cliënten besluiten minder of meer te betalen voor de geleverde diensten. Een gedurfde manier van dienst verlenen, die cliënten veel vertrouwen geeft.

Value Adjustment Line

Het kantoor licht kort toe hoe het werkt: “De Value adjustment Line staat op elke factuur die we versturen. De echte waarde zit hem erin dat cliënten weten dat ze dit kunnen doen. Het is een manier om je cliënt ervan te overtuigen dat je geen rare dingen doet. In de praktijk wordt het uiteindelijk weinig toegepast. Er zin maar weinig clienten die inderdaad achteraf besluiten minder te betalen”, aldus een advocaat van het Amerikaanse advocatenkantoor.

Heeft het dan nog wel zin om de waardebepaling te doen als het zo weinig wordt toegepast? Het kantoor vindt van wel. “Het leidt ertoe dat we ons realiseren dat we echt kwaliteit moeten leveren, elke keer als we factureren. Het houdt de mensen scherp. Realiseer je dat de cliënt de hoogte van de factuur alleen betwist als hij denkt dat deze niet eerlijk is. De meeste advocatenkantoren gaan in zo’n discussie uiteindelijk toch akkoord met een aanpassing van de factuur. Deze discussies vermijden we om dit al van te voren te regelen.”

Nederlandse kantoren

Op dit moment zijn er nog geen Nederlandse kantoren die op deze manier werken. Maar wie weet…. in de toekomst!