Een werkgever kan ervoor kiezen je te schorsen of op non-actief te stellen. Dit kan alleen als er iets ernstigs aan de hand is. Word je geschorst of op non-actief gesteld, dan mag je voor een bepaalde periode niet komen werken.

Wanneer kan je geschorst worden?

Iemand schorsen of op non-actief stellen kan alleen als de werkgever daar echt een goede reden voor heeft. Maar wat is nou een goede reden om tot schorsing over te gaan?

  1. Je hebt je misdragen
  2. De relatie tussen jou en je werkgever is verstoord
  3. Je hebt een conflict met een collega
  4. Er is onderzoek nodig naar jouw eventuele misdragingen 
  5. Als je slecht functioneert of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent
  6. Bij veranderingen binnen het bedrijf
Tip:
Word jij beschuldigd van iets dat je niet hebt gedaan, maak dan bezwaar tegen de schorsing. Je begint met het versturen van een brief waarin je aangeeft het niet eens te zijn met de non-actiefstelling. Maak hiervoor gebruik van onze voorbeeldbrief bezwaar non-actiefstelling. Hierna is het slim om een jurist of advocaat in te schakelen om je verder te helpen. Neem hiervoor gerust contact met ons op. Wij zijn bereikbaar via 088-6002811 (gebruikelijke belkosten) of je kan ons contactformulier invullen en wij bellen je zo snel mogelijk terug.

1. Je hebt je misdragen

Heb jij gestolen, een klant uitgescholden, fraude gepleegd of geweld gebruikt op de werkvloer? Dan heb jij je misdragen. Dit soort gedrag kan de werkgever niet toestaan en de kans is groot dat je op non-actief wordt gesteld. Als je geluk hebt blijft het daarbij, maar meestal volgt er toch ontslag. Het enige dat je kan doen is aangeven dat je spijt hebt van wat er is gebeurd. Daarnaast kun je proberen het ontslag zo te draaien dat je in ieder geval je recht op een WW-uitkering kan behouden. Een jurist of advocaat kan je daarbij helpen.

2. De relatie tussen jou en je werkgever is verstoord

Werk je samen, dan kunnen er ook discussies ontstaan. Helaas kunnen dit soort discussies makkelijk uit de hand lopen. Dit kan behoorlijk lastig zijn, want je hebt natuurlijk op de werkvloer best veel met elkaar te maken. Soms loopt het uit de hand en eindigt zo’n discussie in ruzie of een scheldpartij. Jullie arbeidsrelatie raakt hierdoor flink verstoord. Dit kan voor de werkgever een goede reden zijn om jou op non-actief te stellen. Soms kan een mediator helpen om boel weer te lijmen, maar meestal lopen dit soort dingen uit op ontslag. Ook hierbij is het belangrijk om niet zomaar akkoord te gaan met de non-actiefstelling. Schakel hulp in van een jurist of advocaat om hier zo goed mogelijk uit te komen!

3. Je hebt een conflict met een collega

Zo’n conflict kan ook ontstaan tussen jou en een collega. Dit kan heel wat impact hebben op de sfeer binnen jullie bedrijf. Hebben anderen veel last van jullie ruzie, dan is dit voor de werkgever een goede reden om jullie of één van jullie te schorsen. In veel gevallen zal de werkgever een mediator inschakelen om te bekijken of deze jullie ruzie kan oplossen. Lukt dit niet, dan zit er niets anders op dan tot ontslag over te gaan.

4. Er is onderzoek nodig naar jouw eventuele misdragingen

Heeft de werkgever het idee dat jij bijvoorbeeld hebt gestolen, maar weet hij/zij dit niet zeker, dan is er onderzoek nodig. De werkgever mag je op non-actief zetten terwijl dit onderzoek wordt gedaan. Blijkt dat jij niets hebt gedaan, dan zul je hierna weer aan het werk kunnen, tenminste als jullie arbeidsrelatie hier niet door is verstoord. Vindt de werkgever bewijzen van de diefstal, fraude of een andere misdraging, dan zal hij/zij je waarschijnlijk direct ontslaan. Schakel hierbij altijd de hulp van een jurist of advocaat in. Deze kan ervoor zorgen dat jij in ieder geval je recht op een uitkering kunt behouden.

5. Als je slecht functioneert of gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent

Vindt de werkgever dat jij je werk niet goed doet en dat dit een gevaar oplevert voor het bedrijf, dan is dit een goede reden om je op non-actief te stellen. De werkgever moet wel kunnen aantonen dat jij ervan op de hoogte was dat je niet goed functioneerde en dat hij/zij er alles aan heeft gedaan om jou te laten verbeteren. Heeft de werkgever er niet genoeg aan gedaan of komt het niet goed functioneren voor jou uit de lucht vallen, dan is deze non-actiefstelling makkelijk van tafel te vegen. Ook gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid kan een reden zijn voor schorsing, maar alleen als de arbeidsongeschiktheid het bedrijf in gevaar brengt.

6. Bij veranderingen binnen het bedrijf

Er kunnen ineens ingrijpende veranderingen binnen het bedrijf plaatsvinden die invloed hebben op jouw functie. Zo kan het zijn dat jouw afdeling ineens wordt opgeheven. Voor de werkgever kost het tijd om het ontslag van de werknemers goed te regelen. In de tussentijd kan je op non-actief worden gesteld.

Brandbrief

Download hier onze voorbeeldbrief bezwaar tegen non-actiefstelling!

Of bel ons voor vragen op 088-6002811
gebruikelijke belkosten

Schadevergoeding

Word jij op non-actief gesteld, maar heeft de werkgever hier geen goede reden voor, dan kun je een kortgedingprocedure starten. Blijkt inderdaad dat er geen goede reden was voor de schorsing, dan kun je wellicht een schadevergoeding eisen. Een jurist of advocaat kan je precies vertellen wat op dit gebied de mogelijkheden zijn. Wij brengen je graag met de juiste specialist in contact. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met onze juridische medewerkers op 088-6002811 (gebruikelijke belkosten) of laat een berichtje achter op ons contactformulier.

Krijg ik gewoon mijn loon als ik geschorst ben?

In principe moet jouw loon ook bij een schorsing gewoon worden doorbetaald, behalve als hierover iets in jouw arbeidsovereenkomst is opgenomen. Staat hier in dat het loon bij schorsing of non-actiefstelling mag worden ingehouden, dan mag de werkgever dit inderdaad doen. Het is belangrijk om vooral niets te ondertekenen als je met zo’n situatie te maken krijgt. Schakel altijd een specialist in die je kan helpen.

Hoe lang duurt zo’n schorsing?

Een schorsing of non-actiefstelling mag niet te lang duren. Het is een tijdelijke maatregel. Val jij onder een cao, dan is daarin precies opgenomen hoe lang het mag duren en wat je rechten precies zijn. Is er geen cao, dan is er eigenlijk ook nergens vastgesteld hoe lang jouw schorsing mag duren. Heb je na drie weken niets gehoord en zit je nog steeds thuis? Neem dan contact op met onze juridische medewerkers. Zij luisteren naar jouw situatie en bekijken wat de beste juridische vervolgstappen zijn.

Wat moet ik doen bij een schorsing?

Ten eerste is het belangrijk dat je niets ondertekent. Ga nooit zomaar akkoord. Vervolgens is het belangrijk om een brief te versturen waarin je aangeeft het niet eens te zijn met de non-actiefstelling. Is de schorsing onterecht of lijkt het uit te lopen op ontslag, dan is het verstandig om een jurist of advocaat in te schakelen. Deze kan je helpen om de schorsing ongedaan te maken via een kortgedingprocedure of ervoor zorgen dat het ontslag zo goed mogelijk wordt afgewikkeld.

Heb jij vragen over jouw schorsing? Neem dan voor gratis juridisch advies contact op met onze juridische medewerkers. Zij helpen je op weg en brengen je in contact met de juiste specialist.