Heb je een afspraak met de bedrijfsarts gemist? Dat kan vervelend zijn, zeker als je ziek bent en midden in een re-integratietraject zit. Veel werknemers vragen zich af of dit gevolgen heeft voor hun loon of baan.

In de meeste gevallen hoeft één gemiste afspraak niet direct grote problemen op te leveren, mits je snel actie onderneemt. Wel is het belangrijk dat je laat zien dat je wilt meewerken aan je re-integratie.

Waarom is een afspraak met de bedrijfsarts belangrijk?

Tijdens ziekte hebben zowel werkgevers als werknemers verplichtingen. Een van die verplichtingen is het meewerken aan het re-integratieproces. De bedrijfsarts speelt hierbij een belangrijke rol. Deze arts beoordeelt wat je wel en niet kunt doen en geeft advies over je terugkeer naar werk.

Daarom wordt van werknemers verwacht dat zij verschijnen op afspraken met de bedrijfsarts. Dit volgt uit de regels rondom ziekteverzuim en re-integratie.

Wat zijn de gevolgen van een gemiste afspraak met de bedrijfsarts?

Een afspraak missen betekent niet automatisch dat je loon wordt stopgezet. De gevolgen hangen af van de reden waarom je niet bent verschenen.

Heb je je vergist, was er sprake van een misverstand of heb je de uitnodiging niet goed ontvangen? Dan blijft het meestal bij het maken van een nieuwe afspraak. Neem dan wel direct contact op met de bedrijfsarts en je werkgever.

Blijf je zonder goede reden weg of reageer je daarna niet? Dan kan je werkgever maatregelen nemen. Mogelijke gevolgen zijn:

  • Vertraging van het re-integratietraject.
  • Extra controles of gesprekken met de werkgever.
  • In sommige situaties een tijdelijke opschorting van het loon.
  • Een waarschuwing van je werkgever.
  • Bij herhaald niet meewerken: een loonstop.
  • In ernstige gevallen: gevolgen voor je dienstverband.

Bij een loonopschorting wordt je loon tijdelijk vastgehouden. Je krijgt het loon meestal alsnog zodra je weer meewerkt. Een loonstop is zwaarder. Dan krijg je over een bepaalde periode geen loon, omdat je volgens je werkgever niet meewerkt aan je re-integratie.

Dat gebeurt meestal niet na één gemiste afspraak. Het speelt vooral als je vaker afspraken mist, niet reageert of bewust niet meewerkt.

Wat kun je doen na een gemiste afspraak?

Heb je ontdekt dat je een afspraak hebt gemist? Dan is het verstandig om snel contact op te nemen. Zo voorkom je dat de situatie groter wordt dan nodig is.

Neem in ieder geval de volgende stappen:

  • Neem direct contact op met de bedrijfsarts en vraag om een nieuwe afspraak.
  • Informeer je werkgever over wat er is gebeurd.
  • Bewaar e-mails, berichten en andere communicatie over de situatie.
Tip:
Kun je niet naar de afspraak met de bedrijfsarts komen? Meld dit dan vóór de afspraak bij de arbodienst of bedrijfsarts. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van de nieuwe afspraak, zodat daar later geen discussie over ontstaat.

Door snel te reageren laat je zien dat je bereid bent mee te werken aan je re-integratie. Dat verkleint de kans op discussies of misverstanden over je loon of re-integratie.

Voorkom problemen tijdens je re-integratie

Een goede samenwerking tussen werknemer, werkgever en bedrijfsarts is belangrijk tijdens ziekte. Door afspraken na te komen en duidelijk te communiceren voorkom je onnodige vertragingen en mogelijke conflicten.

Zet afspraken met de bedrijfsarts daarom direct in je agenda en controleer goed of de datum, tijd en locatie kloppen. Zo voorkom je misverstanden tijdens je re-integratie.

Heb je vragen over ziekte, re-integratie of je loon? Onze juridische adviseurs denken met je mee. Zo weet je beter waar je staat en welke stappen je kunt zetten. Bel ons direct op 088-6002811 (gebruikelijke belkosten) of vul ons contactformulier in.