Vrijwel iedereen koopt wel eens producten in de winkel of online via een webwinkel. Al deze aankopen vallen onder het consumentenrecht. Maar ook jouw overeenkomsten met bijvoorbeeld je internetprovider valt onder het consumentenrecht. Wat kan je doen als jouw aankoop totaal niet aan de verwachtingen voldoet? Of wanneer er problemen ontstaan met een product?

Bescherming consument

Het consumentenrecht bestaat om consumenten te beschermen. Er zijn veel rechten en plichten en dat is ook nodig. De consument is immers de ‘zwakkere’ partij bij een overeenkomst met een professionele verkoper. Er kunnen op veel fronten problemen ontstaan. Misschien voel je je wel overdonderd door een telefonisch verkoper, waardoor je iets hebt gekocht waar je later spijt van krijgt of blijkt die mooie jurk na één wasbeurt al zowat uit elkaar te vallen. Voor dit soort situaties zijn gelukkig goede oplossingen te vinden.

Waar kunnen wij je mee helpen?

Wij kunnen je helpen bij de meest voorkomende problemen binnen het consumentenrecht. Wij zetten de meest voorkomende problemen voor je op een rijtje:

  • Ontevreden over een verbouwing of reparatie
  • Ontevreden over geleverde diensten
  • Je ontvangt een beschadigd product of veel te laat 

Ontevreden over een verbouwing of reparatie

Ben jij niet tevreden over de oplevering van bijvoorbeeld je badkamer of keuken? In dat geval kun je het volgende doen:

  • Wanneer je aankoop geleverd wordt, is het belangrijk om gelijk te controleren of alles volgens afspraak is geleverd en geïnstalleerd. Verstandig is om tijdens de werkzaamheden ook al te kijken of alles conform afspraak uitgevoerd wordt. Wanneer je een gebrek of iets anders constateert, klaag dan direct schriftelijk bij de uitvoerder.
  • Wil de uitvoerder je niet verder helpen, maar moet je wel betalen? In dat geval is het verstandig om de betaling nog even achter te houden. Laat dit wel schriftelijk weten aan de aannemer en geef hierbij ook duidelijk aan waarom je hebt besloten niet te betalen. Vraag altijd om herstel en laat het werk niet zomaar door een ander herstellen. Je loopt dan het risico dat je met dubbele kosten komt te zitten.
  • Wanneer de uitvoerder niet met een oplossing komt, dan kun je de overeenkomst ontbinden of een schadevergoeding vragen.

Heb jij hulp nodig of zit je met vragen? Bel ons gerust voor gratis juridisch advies. Ook kunnen wij je in contact brengen met een goede consumentenrecht advocaat bij jou in de buurt. 

Ontevreden over geleverde diensten

Wanneer je niet tevreden bent over een bepaalde dienstverlening van bijvoorbeeld jouw makelaar of accountant, dan je kun je de overeenkomst beëindigen. Je moet dan wel op een aantal dingen letten. Belangrijk is om op tijd te klagen. Jouw dienstverlener heeft een inspanningsverplichting. Dit betekent dat hij zij er niet voor hoeft te zorgen dat het gewenste resultaat wordt bereikt (dit is niet altijd haalbaar), maar wel moet kunnen laten zien dat hij/zij zijn best heeft gedaan. Ben jij niet tevreden, laat dit dan meteen schriftelijk weten. Op die manier geef je hem/haar de kans om de werkzaamheden te verbeteren.

Het is belangrijk om alles wat er speelt/gebeurt bij te houden. Leg hier echt een dossier van aan en doe alles ook zoveel mogelijk schriftelijk. Probeer het probleem eerst onderling op te lossen, maar blijft het werk van je dienstverlener slecht dan heb je wellicht de mogelijkheid om de overeenkomst te beëindigen. Een van onze advocaten consumentenrecht kan je hierbij goed helpen.

Je ontvangt een beschadigd product of jouw product komt veel te laat

Het is echt heel vervelend om een product dat je hebt besteld beschadigd en/of veel te laat te ontvangen. Maar wat kun je dan doen?

Klaag op tijd en schriftelijk

Wanneer je een product hebt ontvangen en het blijkt dat dit beschadigd is, meld dit dan direct nadat je het hebt ontvangen bij de verkoper/leverancier. Je hebt als consument namelijk recht op een product wat goed werkt en ook niet beschadigd is. Het is belangrijk om dit snel te melden, omdat er dan geen discussie kan ontstaan over wanneer de schade is ontstaan.

Is jouw bestelling te laat?

Ook hierbij is het belangrijk om op tijd en schriftelijk te klagen bij de verkoper. De verkoper is namelijk verplicht om de afspraken na te komen. Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een termijn van 30 dagen. Heb je daarna nog niets ontvangen, vraag de verkoper dan wanneer de bestelling geleverd gaat worden. Als er wel een termijn is afgesproken wacht dan nog even een paar dagen na de verstreken termijn. Heb je dan nog niets ontvangen, meld dit dan bij de verkoper. Geef de verkoper nog even de tijd om je bestelling te verzenden. Hoeveel tijd hangt af van wat je besteld hebt. Komt er nog niets, dan kun je wellicht de koopovereenkomst ontbinden en kun je je geld terug krijgen. Dit geldt ook als je een exacte leveringstermijn hebt afgesproken met de verkoper en hij/zij zich hier niet aan houdt.

Kom je er niet uit met de verkoper? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag! Je kunt ons bereiken op 088-6002811 (gebruikelijke belkosten).

Bedenktijd

Het is goed om te weten dat je als consument bij telefonische en online aankopen en bij aankopen op straat of aan de deur 14 dagen bedenktijd hebt. Werd je misschien overdonderd en heb je te snel ‘ja’ gezegd, dan kun je binnen 14 dagen het product terugsturen of het contract ontbinden. De verkoper moet je dan je geld teruggeven. Bij aankopen op straat of aan de deur geldt nog wel de extra regel dat het een aankoop moet zijn van meer dan 50 euro.

Wettelijke garantie

Koop je een product, dan mag je ervan uitgaan dat de kwaliteit goed is. Deugt het product niet, dan moet het kosteloos gerepareerd of vervangen worden. Ook kan er eventueel geld teruggegeven worden. In Nederland bestaat geen wettelijke garantietermijn. Dit komt doordat het ene product nou eenmaal langer mee gaat dan het andere. Zo heeft een wasmachine een langere levensduur dan een paar schoenen. Als een wasmachine binnen een half jaar kapot gaat, dan kun je spreken van een ondeugdelijk product en valt dit onder de wettelijke garantie. Hierbij is het wel belangrijk om te weten dat het probleem met het product niet jouw schuld mag zijn. Ook bij normale slijtage heb je geen recht op gratis reparatie.

Voorbeeld uit de praktijk

Wim koopt voor zijn zoontje Luuk een nieuwe spelcomputer bij een speelgoedwinkel. Na twee maanden begint de computer wat gebreken te vertonen. Hij hapert en kan bepaalde spellen niet meer lezen. Wim gaat terug naar de winkel. De verkoper biedt aan om de computer op te sturen en na te laten kijken. Uiteindelijk blijkt dat de spelcomputer niet te maken is. Het is een technisch probleem. De verkoper stelt voor dat Wim een nieuwe spelcomputer koopt, maar tegen een aangepast tarief. Ook zal hij er gratis een extra controller bij doen. Is dat een goede oplossing?

In dit geval was de spelcomputer pas twee maanden oud. De verkoper is verplicht om de computer te vervangen. Kom je er niet uit, dan kun je de verkoper officieel in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, zelf het product door iemand anders laten herstellen, naar de geschillencommissie stappen of als laatste redmiddel de rechter laten oordelen.

Wat mag je verwachten?

Maar wat mag je nou eigenlijk van een aankoop verwachten. Dit hangt van een aantal factoren af:

  • De informatie van de verkoper of de reclame (als de verkoper aangeeft dat een horloge waterdicht is, dan moet dit ook zo zijn);
  • het merk;
  • de prijs;
  • of het product nieuw of tweedehands is.

Wanneer is een product ondeugdelijk?

Een product deugt niet als:

  • het niet compleet is;
  • het beschadigd is;
  • het kapot is of niet goed werkt;
  • je er niet mee kunt wat door de verkoper of fabrikant wordt beloofd.

Is er iets mis met jou aankoop en gebeurt dit binnen 1 jaar nadat je het hebt gekocht, dan heb je recht op gratis reparatie of een vervangend product. De verkoper moet je het geld terugbetalen als reparatie of vervanging niet mogelijk is. Tenzij hij kan bewijzen dat het product door jouw schuld kapot gegaan is.

Let op bovenstaande regeling geldt enkel voor producten die vanaf 27 april 2022 zijn gekocht. Voor producten voor 27 april 2022 heb je een half jaar garantie. 

Fabrieksgarantie of verkopersgarantie

Soms is er sprake van een extra garantieperiode. Dit is de fabrieksgarantie of de verkopersgarantie. Deze extra garantie is door de producent of de verkoper bepaald en geldt voor bepaalde tijd. Bijvoorbeeld voor een jaar. Gebeurt er in die periode iets met het product, ook al is dit na 6 maanden, dan kun je aanspraak maken op deze garantie. In het garantiebewijs staat precies waar je recht op hebt. Zijn er problemen, dan is het altijd de verkoper die met een oplossing moet komen, niet de fabrikant.

Conflict consumentenrecht

Als consument bent je door het consumentenrecht goed bescherm. Toch kan het best lastig zijn om jouw recht ook daadwerkelijk te halen. Kom je er in eerste instantie met de verkoper niet uit, dan is het verstandig om de verkoper nogmaals schriftelijk op de hoogte te stellen van de gebreken. Geef de verkoper in de brief ook de tijd om het gebrek te herstellen of met een oplossing te komen. Komt er geen reactie of wil de verkoper nergens aan meewerken? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust even contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 088-6002811 (gebruikelijke belkosten).